[Valid Atom 1.0] INSPIRASI JIWA KACAU: SEJENAK KISAH USTAZ..

Khamis, 19 November 2009

SEJENAK KISAH USTAZ..














MOTO RXZ tu....jangan tak cayer!!!!

Dari sebuah kampung  di daerah sini..

" Ustaz..betul ke sunat sekali saje..Tanya salah seorang asli kampung Tanam..

" Iyelah sekali sajer seumur hidup..bila kamu dah mengucap dua kalimah syahadah, kamu diwajibkan bersunat..' Ustaz memberikan penerangan,..

" Kalau buat semayang sunat ajer, tidak perlu sunat tak boleh ker Ustaz? Tanya pula Si Tejah anak Labu setelah didesak oleh suaminya yang malu nak bertanya..

" Tak boleh..orang Islam diwajibkan bersunat, lagipun ianya baik untuk kesihatan.." Ustaz menjawab..

" Tak pe lah kalu gitu..kami setuju lah masuk Islam ni.." Kata Tok Batin sambil mengumpul anak-anak buahnya beratur untuk masuk Islam.

Setelah selesai Majlis Pengislaman, Ustaz pun tiba-tiba berpesan..

" Jemput datang ke Kampung Pagar Retak  malam ni.. saya ada beri ceramah kat sana..lagi ramai lagi bagus.." Kata Ustaz sebelum berundur diri..

" Boleh Ustaz, malam ni kawan ngumpul orang-orang kawan datang menghala ke kampung itu.." Tok Batin berjanji..

" Ketul, Awok tulun ngantor Ustaz ni balik ke rumah, Awok gune moto kawan aje" Tok Batin mengarahkan Ketul pembantu kanannya..

" Mari Ustaz, Kawan ngantor .." Ketul mula hidupkan enjin moto .

Sepanjang perjalanan nak sampai kerumah Ustaz, tiba-tiba Ustaz bertanya

" Ketul, kenapa awak tak tukar gear, asyik gear satu ajer.. nanti rosak motor ni" Ustaz bertanya

" Isk..pakai satu gear ajer ler dulu Ustaz, nanti rusak boleh pakai gear nombor dua pula" Jawab Ketul sambil ambil lap dengan kelajuan purata 10kmj..

Pada Malamnya..

Disebabkan penduduk Kampung Pagar Retak sudah terlebih dahulu memeluk Islam, Ustazpun memulakan ceramah agamanya dalam bab yang lebih tinggi. Kelihatan juga Tok Batin dan beberapa anak buahnya menghadirkan diri duduk di bahagian belakang sekali..

"Selain dari menunaikan perkara-perkara wajib yang Ustaz terangkan sebelum ini, banyak juga perkara-perkara sunat yang boleh dilakukan untuk mendekat diri kita dengan yang maha Esa, kalau boleh selepas semayang lima waktu, kita buat sama perkara-perkara sunat seperti berzikir dan sebagainya.."

Sebelum habis Ustaz memberikan ceramahnya tiba-tiba salah seorang penduduk kampung Pagar sudi untuk  bertanya..

"  Berapa kali kena buat perkara sunat itu Ustaz?..Tanya Lempayong anak sungai merangkap bilal disitu..

" Tak tentu.. sebab perkara sunat ni senang nak buat..lagi banyak lagi elok"..Ustaz menjawab..

Ustazpun meneruskan ceramahnya sehingga terlupa bahawa Tok batin dan anak-anak buahnya telah hilang entah kemana..

Rupanya..

Tok Batin dan anak-anak buahnya telah mengadakan mesyuarat tergempar malam itu juga.. Ini isi kandungan mesyuarat tergempar mereka..

" Udah ditipunya kita ustaz itu..kate sunat sekali sahaja.. ini tidak..hari-hari kena sunat.. habislah anu kita.. tak sanggup kawan.. tak sanggup..!!! " Tok Empat memulakan Agenda Mesyuarat sambil memegang anunya..

Begitulah adanya..



JUMPAK LAGIK

2 comments:

Tanpa Nama berkata...

he he.. kelako- kelako..

Future Protaz berkata...

lawak2!!!hahahaha!

Catat Ulasan

IKLAN ..kena wat ape?he.he..

Related Posts with Thumbnails

DAFTAR ADSENCE MUDAH DAN CEPAT

PAYPAL TAWARAN TERBARU..cubak..cubak

Sign up for PayPal and start accepting credit card payments instantly.

SENI PERTUKANGAN WAJAH INSPIRASI

Terdapat ralat dalam alat ini

INSPIRASI TEAM

IKLAN..Buat macam biasa ye

INSPIRASI SAMAN MENYAMAN

Terdapat ralat dalam alat ini