[Valid Atom 1.0] INSPIRASI JIWA KACAU: INSPIRASI Semangat KEJIRANAN antara negeri

Khamis, 10 September 2009

INSPIRASI Semangat KEJIRANAN antara negeri



Ini adalah adaptasi dari beberapa sumber dalam Internet yang menarik juga sekiranya anda meminati dan boleh faham bahasa negeri memasing..

Lokasi kejadian dibawah berlaku dari Desa Perumahan Rakyat Putra Height,Putrajaya, Malaysia.

Trengganu .

Kita ikuti bual bicara dibawah dengan Wan Husin bin Wan Teh dari Jertih Trengganu untuk balik beraya bersama jiran sekampungnya pada suatu petang yang mendung nak hujan.
" Jadi mu kelik ghanu minggu depang Sin ?..Jiran bertanya..
" Ingak dok jadi la, tiket pong abih doh..Dok dan nak beli ?..Husin menerangkan..
" La, kang mu ada kete, Doh bakpo dok bawok?..
"Dok leh, dok muak, anok ite doh limo, campo bining jadi tujuh, dok muak kacil tu..sepik, dak selese?..Rungut Husin dengan wajah sedih.
" Dak pe Sin, aku ingak mu wat gini jer, mu tambah Se lagi anok, jadi Lapang, bile doh lapang, mesti muak doh kacil mu tu, sebab doh jadi LAPANG?..kata jirannya sambil melarikan diri sekuat hati..

Kelantan.

Jiran Wan husin tadi sebenarnya berasal dari kelantan dan bekerja sebagai Kontraktor kelas D, Ikuti pengalaman  pertama beliau kali hadir untuk kontrak buah rumah yang kebetulan ditemuduga oleh kawan sekampungnya juga seorang wanita melayu kelantan..

" La, nate ni..Patut ambo tengok namo mace kenal tak di ?..kata Penemuduga.
"Doh..Sene la keje kawe, mu boleh tolong edjas"..Jiran tadi gembira walaupun pada awalnya ketar nak terkenting-kencing sampai terkentut-kentut tapi tak berak.
" Bereh!!, Oke doh ni,molek doh..Eh..Pele mu mano, ado bawok ? Tanya Penemuduga tadi..
" Kena paka Pele gok ker?..Beghat ni..Kena guna pele gok ker"? Jiran tak puas hati..
" Meme ler, Gak guane nak luluh?..Mari ambo nok tengok?"..
"Isk..demo ni ghoyak biar molek, tok ke nak kena tunjuk pele?"..
"Meme la kena tengok , semua ore tunjuk pele, baru mudoh?"..
" Malu gok,pele ambo kecik..Beghat wei!!"..
" Beghat guaner nyer, dok kiro la pele kecik ke besar,kite nok tengok?"..
"Ohh..dak jadi kerjaan ari nih..mapoh aku.."Rungut jiran sambil cuba membuka seluarnya.. Belum sempat buat apa-apa jiran tadi doh jerikkkkk...Anda fikirlah sendiri kenapa dan apa salah jiran tadi..

Kedah..

Suami penemuduga jiran tadi berasal dari kedah, hari-hari pergi kerja naik motor ajer sebab nak jimat, jadi suatu hari kena tahan dengan JPJ ..
" Pi mana encik ?..tanya JPJ ..
" Pi,  Ampang,  kerja!!?..Jawab suami tadi dengan tegas kerana dah lambat..
" Bukan saya tanya pasal kerja encik, Pi mana?"..JPJ dah mula nak marah..
"La.Awat hang ni bodoh piang sangat, kan aku kata nak pi Ampang, Awat? hang pekak ka?" Suami pun dah mula hangin..
" Nak Pi .. Nak Pi lah...." Rungut JPJ dengan lontaran suara tahap  tinggi, menyebabkan suami tadi terus hidupkan enjin motornya dan terus pergi meninggalkan JPJ tadi terkebil-kebil bingung...

Negori Sembilan..

Manakala Isteri JPJ tadi pula berasal dari Negori Sembilan, isteri JPJ ni semasa mahu melahirkan anak pertama tetibo ade masalah kesihatan pada bahagian mental hinggalah sewaktu hendak melahirkan anak keduanya kini , kita jejaki kisah nya..

" Tak nak!! Esey tak nak keluar!! Jerit isteri dari dalam Lif..
" Tak boleh puan, puan kena keluar, ramai orang nak guna lif ni,lagipun kami nak tolong bawak puan dengan anak puan ke hospital.." Pujuk Pengawal keselamatan..
"Sey kato tak nak..tak nak la, bior an semuwo orang dah tak do,baru sey nak keluar, malu bebonar ni boleh beranak kek dalam lif ni!! Bentak isteri tadi sambil termengah-mengah..
" Isk..apa nak malu kan puan, tahun lepas ada kes lagi teruk dari puan tau.. saya tolong isteri orang beranak dalam longkang".. Tetiba terdengar suara disyaki seorang doktor cuba memujuk..
" Uwa!!! itu pun esey jugak !!! Isteri  tadi tetiba meraung menyebabkan lif tetiba bergegar....

0 comments:

Catat Ulasan

IKLAN ..kena wat ape?he.he..

Related Posts with Thumbnails

DAFTAR ADSENCE MUDAH DAN CEPAT

PAYPAL TAWARAN TERBARU..cubak..cubak

Sign up for PayPal and start accepting credit card payments instantly.

SENI PERTUKANGAN WAJAH INSPIRASI

Terdapat ralat dalam alat ini

INSPIRASI TEAM

IKLAN..Buat macam biasa ye

INSPIRASI SAMAN MENYAMAN

Terdapat ralat dalam alat ini